کد مطلب:124424 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:119

پیروی اهل بیت
[27]-219- مسعودی می گوید:از سخنان [امام] حسن علیه السلام، در برخی مقامات این است كه فرمود:ما حزب رستگار خداییم، و نزدیك ترین عترت رسول اوییم، و خاندان پاك و خوش خوی پیامبریم، و یكی از آن دو گرانبها - كه رسول خدا صلی الله علیه و آله به جا نهاد - هستیم، و دومین آن، كتاب خداست كه در آن بیان هر چیزی است. از پیش روی آن و از پشت سرش، باطل به سویش نمی آید، در هر چیزی تكیه گاه است. تأویل آن، ما را به خطا نمی برد، بلكه به حقائق آن یقین داریم. پس از ما پیروی كنید كه پیروی ما واجب است؛ زیرا به پیروی خدا و پیامبر و اولیای امر پیوسته است. «پس اگر در چیزی اختلاف داشتید آن را به خدا و پیامبر او عرضه بدارید» [1] ، «و اگر آن را به پیامبر و اولیای امر خود ارجاع كنند، قطعا از میان آنان كسانی اند كه [می توانند درست و نادرست] آن را دریابند» [2] ، و مباد شما را كه به فریاد بلند شیطان گوش فرادهید كه او برای شما دشمنی آشكار است، و از آن اولیای او خواهید شد كه به ایشان گفت:«امروز هیچ كس از مردم بر شما پیروز نخواهد شد، و من پناه شما هستم، پس هنگامی كه دو گروه، یك دیگر را دیدند [شیطان] به عقب برگشت و گفت:من از شما بیزارم، من چیزی را می بینم كه شما نمی بینید» [3] ، و در آن



[ صفحه 215]



صورت، برای نیزه ها، پوشش [و پناه]، و برای شمشیرها گوسفند فربه، و برای گرزها [جای اشتباه و] گناه، و برای تیرها آماج شوید. سپس كسی را كه ایمانی از پیش نداشته یا در آن، چیزی به دست نیاورده است، سود نخواهد بخشید. [4] .


[1] نساء:58؛ (فان تنازعتم في شي ء فردوه الي الله و الرسول).

[2] نساء:58؛ (و لو ردوه الي الرسول و الي أولي الأمر منهم لعلمه الذين يستنبطونه منهم).

[3] انفال:48؛ (لا غالب لكم اليوم من الناس و اني جار لكم فلما تراءت الفئتان نكص علي عقبيه و قال اني بري ء منكم اني أري مالا ترون).

[4] مروج الذهب 9:3.